Renault Master po raz pierwszy został zaprezentowany ponad 40 lat temu w 1981 roku. Jest jednym z najpopularniejszych dostawczaków w Europie. Na początek kilka faktów:
1. Rodzeństwo
Renault Master, Opel Movano i Nissan NV400 są produkowane na tej samej platformie i często są praktycznie identyczne pod względem specyfikacji. To doskonały przykład na to, jak różne marki mogą współpracować, aby stworzyć coś wyjątkowego.
2. Nie Tylko Dostawczy, Ale i Ratowniczy
Renault Master jest jednym z najpopularniejszych pojazdów wykorzystywanych przez służby medyczne i straże pożarne w Europie. Jego przestronność i funkcjonalność sprawiają, że jest idealny do przechowywania i transportu sprzętu ratowniczego.
3. Renault Master w Kulturze Popularnej
Ten samochód dostawczy miał swoje pięć minut sławy w kilku filmach i serialach telewizyjnych. Czy kiedykolwiek zauważyłeś go w tle sceny akcji lub komedii?
4. Master jako Food Truck
Renault Master jest jednym z najpopularniejszych wyborów dla właścicieli food trucków. Jego przestronność i łatwość konfiguracji sprawiają, że jest idealny do przewożenia wszelkiego rodzaju jedzenia.
5. Nazwa z Nutą Egzotyki
W Brazylii, Renault Master jest sprzedawany pod nazwą „Renault Batna”. To ciekawy przykład na to, jak różne rynki z różnymi kulturami wpływają na marketing i nazewnictwo produktów.
6. Master i Sztuka
W 2012 roku, artysta uliczny wykorzystał Renault Master jako płótno dla swojego muralu. Pojazd został pomalowany w żywe kolory i wzory, stając się tym samym ruchomą galerią sztuki.
7. Wyścigi i Rekordy Prędkości
Chociaż to samochód dostawczy, Renault Master znalazł swoje miejsce w amatorskich wyścigach. W 2019 roku, grupa mechaników z Francji postanowiła sprawdzić, jak szybko może jechać Renault Master. Osiągnęli prędkość 163 km/h, co jest imponujące dla samochodu dostawczego.
Silniki Renault Master pierwszej generacji:
- Benzynowe
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
2,2 | Renault | 2165 | 90 (66)/4800 | 161/2900 | R4 | OHC/8 |
- Diesla
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
2,1 D | Renault | 2068 | 61 (44)/4000 | 118/2000 | R4 | OHC/8 |
2,4 D | Iveco Sofim | 2445 | 71 (52)/4200 | 150/2200 | R4 | OHC/8 |
2,5 D | Iveco Sofim | 2499 | 75 (55)/4200 | 162/2200 | R4 | OHC/8 |
2,5 TD | Iveco Sofim | 2499 | 88 (65)/3800 | 200/2200 | R4 | OHC/8 |
2,5 TD | Iveco Sofim | 2499 | 94 (69)/3800 | 205/2200 | R4 | OHC/8 |
Renault Master II
Renault Master drugiej generacji został zaprezentowany po raz pierwszy w 1997 roku.
Silniki Master 2 gen.
- Diesla:
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
1,9 dTi | Renault | 1870 | 80 (59)/3500 | 170/2000 | R4 | OHC/8 |
1,9 dCi | Renault | 1870 | 82 (60)/3500 | 200/2000 | R4 | OHC/8 |
2,2 dCi | Renault | 2188 | 90 (66)/3650 | 260/1750 | R4 | DOHC/16 |
2,5 D | Iveco Sofim | 2499 | 80 (59)/4000 | 155/2200 | R4 | OHC/8 |
2,8 dTi | Iveco Sofim | 2799 | 115 (84)/3600 | 260/1800 | R4 | OHC/8 |
2,5 dCi | Renault | 2464 | 100 (74)/3500 | 260/1500 | R4 | DOHC/16 |
2,5 dCi | Renault | 2464 | 115 (84)/3500 | 290/1600 | R4 | DOHC/16 |
2,5 dCi | Renault | 2464 | 120 (88)/3500 | 300/1500 | R4 | DOHC/16 |
2,5 dCi | Renault | 2464 | 145 (107)/3500 | 320/1500 | R4 | DOHC/16 |
3,0 dCi | Nissan | 2953 | 136 (100)/3600 | 320/1800 | R4 | DOHC/16 |
Trzecia generacja Mastera
Renault Master III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2010 roku.
W 2014 roku auto przeszło delikatny lifting wizualny, który Renault nazywa „Fazą 2”. Zmiany nastomiast głównie dotyczyły silników, w celu optymalizacji emisji spalin.
Silniki
Do 2014 roku
- Diesel Euro 5
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
dCi 100 | Renault | 2299 | 100 (74)/3500 | 285/1250–2000 | R4 | DOHC/16 |
dCi 125 | Renault | 2299 | 125 (92)/3500 | 310/1250–2500 | R4 | DOHC/16 |
dCi 150 | Renault | 2299 | 145 (107)/3500 | 350/1500–2750 | R4 | DOHC/16 |
dCi 100 tylko z manualną skrzynią biegów Renault Master
dCi 125 i dCi 150 występują ze skrzynią manualną i zautomatyzowaną
Wszystkie wersje silnikowe dostępne z napędem przednim i tylnym.
Do 2018 roku
- Diesel Euro 6
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
dCi 110 | Renault | 2299 | 110 (81)/3500 | 285/1500 | R4 | DOHC/16 |
dCi 125 | Renault | 2299 | 125 (92)/3500 | 310/1500 | R4 | DOHC/16 |
Energy dCi 135 | Renault | 2299 | 135 (100)/3500 | 340/1500-2500 | R4 | DOHC/16 |
dCi 150 | Renault | 2299 | 150 (110)/3500 | 350/1500 | R4 | DOHC/16 |
Energy dCi 165 | Renault | 2299 | 165 (120)/3500 | 360/1500-3000 | R4 | DOHC/16 |
dCi 110 tylko z przednim napędem
dCi 110, dCi 135, dCi 165 tylko manualna skrzynia biegów
dCi 125 skrzynia manualna i zautomatyzowana
dCi 150 tylko skrzynia zautomatyzowana
Do 2019 roku
- Diesla Euro 6d Temp
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów |
---|---|---|---|---|---|---|
dCi 110 | Renault | 2299 | 110 (81)/3500 | 290/1500 | R4 | DOHC/16 |
dCi 130 | Renault | 2299 | 130 (96)/3500 | 320/1500 | R4 | DOHC/16 |
dCi 130 BiTurbo | Renault | 2299 | 130 (96)/3500 | 330/1500 | R4 | DOHC/16 |
Energy dCi 145 | Renault | 2299 | 145 (107)/3500 | 360/1500-2500 | R4 | DOHC/16 |
Energy dCi 165 | Renault | 2299 | 165 (120)/3500 | 380/1500-3000 | R4 | DOHC/16 |
Energy dCi 170 | Renault | 2299 | 170 (125)/3500 | 380/1500-2750 | R4 | DOHC/16 |
dCi 110, dCi 170 tylko z przednim napędem
dCi 110, dCi 130, dCi 145, dCi 165 tylko manualna skrzynia biegów
dCi 170 skrzynia manualna i zautomatyzowana
Od 2019 roku
- Diesla dostępne tylko w wersji po liftingu „Faza 3” Euro 6d Final
Silnik | Producent | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ([kW]) przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Układ i liczba cylindrów | Układ rozrządu/ liczba zaworów | Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maksymalna [km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
dCi 130 | Renault | 2299 | 130 (96)/3500 | 330/1500 | R4 | DOHC/16 | 17,1 | 144 |
dCi 135 | Renault | 2299 | 135 (100)/3500 | 360/1500-2500 | R4 | DOHC/16 | 13,5 | 148 |
Energy dCi 145 | Renault | 2299 | 145 (107)/3500 | 360/1500-2500 | R4 | DOHC/16 | 12 (16,4) | 154 (149) |
Energy dCi 150 | Renault | 2299 | 150 (110)/3500 | 385/1500-2500 | R4 | DOHC/16 | 12,1 | 152 |
Energy dCi 165 | Renault | 2299 | 165 (120)/3500 | 380/1500-3000 | R4 | DOHC/16 | 11,4 (14,7) | 160 (155) |
Energy dCi 180 | Renault | 2299 | 180 (132)/3500 | 400/1500-3000 | R4 | DOHC/16 | 11,3 | 163 |
Dane dotyczące przyśpieszenia oraz prędkości maksymalnej, dla furgonów w wersji L1H1 z przednim napędem i L3H2 w wersji z tylnym napędem, w nawiasach wartości dla aut skrzyniowych z tylnym napędem.
dCi 135, dCi 150, dCi 180 tylko z przednim napędem
dCi 130, dCi 145, dCi 165 tylko z tylnym napędem
dCi 130, dCi 135, dCi 145, dCi 165 tylko manualna skrzynia biegów
dCi 150, dCi 180 skrzynia manualna i zautomatyzowana
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.